Město na pravém břehu řeky Svitavy je vstupní branou do Moravského krasu, v němž se mj. nachází soubor jeskyní přístupných veřejnosti. Největší atrakcí Moravského krasu je propast Macocha hluboká 138 m.
Blansko je zaměřeno zejména na průmysl, jehož profilací je možno charakterizovat výrobou vodních turbin, šedé litiny, elektrických měřicích přístrojů a zařízením pro polygrafický průmysl.
Status: město Celková výměra: 4829 ha Počet obyvatel: 20.839 (k 1.1.2017) Kraj: Jihomoravský Obvody, části: Blansko, Dolní Lhota, Horní Lhota, Hořice, Klepačov, Lažanky, Olešná, Těchov Střední nadmořská výška: 276 m n. m.
HISTORIE
Blansko vzniklo jako osada (Staré Blansko) na pravém břehu Svitavy. První písemná zmínka o něm pochází z r. 1141, kdy se jméno Blansko vyskytuje v jedné z listin olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka, jako součást statků olomouckého biskupství.
Od konce 14. století se objevují zprávy o tzv. manském dvoře na levém břehu Svitavy. Kolem tohoto dvora, stojícího zhruba v místech dnešního zámku, postupně vyrůstala osada Nové Blansko. Obě části se správně a ekonomicky vyvíjely samostatně až do r. 1526.
V r. 1580 bylo Blansko povýšeno na městys. V poslední třetině 16. století se Blansko dostalo do držení rodu Žalkovských ze Žalkovic. R. 1580 bylo Blansko Matyášem Žalkovským povýšeno na městečko. Matyášův syn Jan Žalkovský nechal na přelomu 16. a 17. století přestavět původní gotickou tvrz na renesanční zámek.
Od konce 17. století vlastnil blanenské panství slezský rod hrabat Gellhornů, který zde také založil železářskou výrobu (1698). V této tradici pokračoval rod Salm-Reifferscheidt, který v r. 1766 získal blanenské panství koupí. První polovina 19. století byla obdobím rozkvětu blanenského železářství a zejména rozmachu výroby umělecké litiny. Salmům, kteří v r. 1896 prodali železárny pražské firmě Breitfeld-Daněk, patřilo blanenské panství do r. 1945.
Velký význam pro rozvoj Blanska měla výstavba železniční trati Brno - Česká Třebová - Praha, kterou v úseku Brno - Blansko stavěla v letech 1843 - 1849 italská firma Tallachini.
Významným datem v dějinách obce pak bylo povýšení Blanska na město v roce 1905 dekretem císaře Františka Josefa I. V r. 1949 se stalo Blansko okresním městem a zůstalo jím i po reformě územního členění státu v roce 1960.
PAMÁTKYRenesanční zámek stojí na místě původního manského dvora ze 14. století, dnes je v něm muzeum. Radnice pochází z roku 1885, současnou podobu nabyla v roce 1904, kdy byla dostěvěna věž s hodinami. Kostel sv. Martina, původně románsko-gotická stavba přestavěná na počátku 18. století v barokním stylu. Dřevěný kostelík, stavba pochází ze 17. století z Podkarpadské Rusi, do Blanska převezen v roce 1936 a zasvědcen sv. Paraskivě.
KULTURA- Městská knihovna Blansko
- Muzeum Blansko se zajímavými expozicemi
- Kulturní středisko města Blanska, které je zřizovatelem Komorního orchestru města Blanska a Galerie města Blanska s expozicemi výtvarného umění
- Městský klub, jehož součástí je restaurace s letní zahradou. V klubu pracují soubory Blanenské divadlo, dechová hudba, folklorní soubory Drahan a Drahánek
- Tap dance studio
- Kino Blansko
RELAXACE A SPORT
Ve městě lze provozovat širokou škálu sportů ve sportovních klubech ( např. ASK Blansko, TJ ČKD Blansko, TJ Olympia Blansko, FK BLANSKO, TJ Sokol Blansko, Orel Blansko, Klub biatlonu), na zimním stadionu, v krytých lázních s fitcentrem, na letním koupališti. K rekreaci slouží rekreační oblast Palava, Blansko, která zahrnuje vodní nádrž 1,4 ha, minigolf, restaurace Myslivna, stánky s občerstvením, sauna, solárium, masáže. Rybařit lze u vodní nádrže Palava, řeky Svitavy a Punkvy.
DOSTUPNOST
Blansko je vzdálené 30 km od Brna, 130 km od Zlína a 91 km od Hodonína.
- Silniční spojení : napojení na silnici I. třídy Svitavy-Brno v obci Lipůvka
- Autobusová doprava : směr na význ. dopravní uzel - Brno
- Železniční doprava : trať ve směru Brno - Česká Třebová.
|
|